Random Gondolat

atom icon planets icon galaxy icon Random Gondolat gaming icon building icon transport icon

Érdekességek a Command & Conquer játékokkal kapcsolatban

2024. május 24. - christo161

A legelső Command & Conquer játék megjelenése óta játszottam C&C játékokkal, szinte majdnem mindegyikkel. Végigjátszásokkal már annyira nem ékeskedhetek, mondjuk ember legyen a talpán, aki mindegyik C&C játékot végigjátszotta.

Azt nem ígérem, hogy itt olyan érdekességeket tudok írni, amivel a legnagyobb C&C rajongóknak is újat tudok mondani, de az biztos, hogy aki csak nagyjából ismeri a C&C játékokat, az talán ebben a bejegyzésben néhány dolgot érdekesnek fog találni.

A bejegyzésben vannak olyanok is, amik nem kifejezetten érdekességek, de nem szeretném őket kihagyni. Ilyen például az, hogy a régi C&C játékokkal hogyan lehet online, újabb Windowsokon, akár nagyobb felbontásban játszani.

cnc1_cd.png

A bejegyzést csak azoknak ajánlom, akik játszottak a C&C játékokkal. A bejegyzés leginkább az első C&C játékokról szól. A bejegyzés SPOILER-eket tartalmaz.

westwood_logo_huge.png

Tartalomjegyzék

cnc1_gdi_logo.jpg cnc1_nod_logo.jpg

cncnet.org - online játék ma, legújabb Windowsokra, nagyobb felbontással

Szívem szerint ezt a részt kihagytam volna ebből a bejegyzésből, mert ezt nem tekintem érdekességnek, DE a C&C-s facebook csoportokat elnézve nagyon sokan nem tudnak erről, úgyhogy úgy gondoltam, terjeszteni kell az igét.

Az Electronic Arts ingyenessé tette az első 3 C&C játékot (Tiberian Dawn, Red Alert 1, Tiberian Sun) ezek összes kiegésztőjével együtt. Ezeket könnyen letölthetjük a cncnet.org-ról és hála a lelkes rajongóknak, sok új kényelmesítő funkcióval ellátva játszhatunk velük (nem csak) online.

A cncnet.org nem csak az ingyenes játékokat támogatja, hanem például a Red Alert 2-t is játszhatjuk vele online, csak előbb fel kell telepítenünk az eredetit, és utána tudjuk hozzá feltelepíteni a cncnet lobby programját.

Amit még hozzátennék, hogy a végigjátszásba szinte az összes bónusz pályát belerakták, tehát pélául a Nintendo 64-en vagy Playstation-on elérhető olyan pályákat, amik a PC-s verzióban eredetileg nem voltak benne.

Szintén a cncnet.org-ról letöltve könnyen feltelepíthetjük például a Tiberian Sun alapján készült Twisted Insurrection, vagy a Red Alert 2 alapjá készült Mental Omega játékokat, amik nagyon kidolgozottak és rajongók készítették őket. Végigjátszásuk is van, ha valakinek van ideje, ne hagyja ki őket.

A letöltési link tehát ez:

cnc1_versions_sizes.png

A legelső Command & Conquer játék (későbbi nevén Tiberian Dawn)

Képek a béta verzióból

Régen a játékok béta verzióiban (amiket a sokszor a játék megjelenése előtt láthattunk újságokban, vagy később az interneten) gyakran voltak olyan dolgok, amik nem is kerültek bele a játékba, vagy pedig kicsit másképp kerültek be a játékba.

Lehetne vitatkozni arról, hogy ezek közül egyes képek mennyire köthetőek a játék béta verziójához. Én azért használtam a béta verzió kifejezést, mert sok honlapon ezek a képek ezzel a címmel vannak ellátva. Viszont újabban egyes C&C wikipédiákon megkülönböztetik azokat a képeket, amik tényleg szerepeltek a már működőképes játékban, azoktól a képektől, amik még a működőképes játék előtt készültek, nagyrészük rajzolt vagy átrajzolt (későbbi játékok során átphotoshoppolt). Ez utóbbiakat általában mockup screenshotoknak vagy bullshotoknak nevezik (a bullshot ebben az esetben nem egy pejoratív, ledegradáló fogalom, csupán csak azt hivatott jelezni, hogy a működőképes játékban ilyen soha nem szerepelt).

Kezdjük rögtön a talán legkülönlegesebb beta screenshottal. Aki valaha látta az alábbi screenshotot, borítékolhatóan a partraszállós része keltette fel a legjobban a figyelmét. Bár a játékban előfordult, hogy hasonló vízi jármű szállított partra gyalogosokat vagy (szárazföldi) járműveket, de a játékban egyrészt nem ilyen volt a grafikája ennek a vízi járműnek (hovercraft a hivatalos neve), másrészt alulról felfelé tudott csak közlekedni, és ami a legnagyobb különbség, a gyalogosok nem tudtak közben belemenni a vízbe.
Ez csak egy (át)rajzolt screenshot, sőt, olyannyira, hogy ilyen grafikájú vízpart, illetve sziklák sem voltak a játékban.

Az csak kisebb érdekesség, hogy a Brotherhood of Nod épületei pirosak voltak a játékban (csak a gyalogosaik és a járműveik voltak többnyire szürkék, kivéve például a Harvester), a Nod-ok Guard Tower helyett Gun Turretet tudtak építeni (a Nod gépi játékos ellenfélnek alapból sosem volt Guard Towere), illetve a Power Plant hűtőtornyában nem zöld folyadék volt, hanem kék (víz).

cnc1_beta_picture_invasion.jpg

Azt már talán nem olyan egyértemű eldönteni, hogy melyik a második legérdekesebb beta screenshot. Talán ez az alábbi.

A legszembetűnőbb különbség, hogy a játékban nem volt ilyen grafikájú híd (pl. nem voltak oszlopok a hidak szélén), illetve ilyen lezuhant repülő (Air Strike, A10) roncs grafika sem szerepelt a játékban.

Persze további különbségek is vannak. A játékban más a grafikája a lángszórónak, a Transport Helicopternek (Chinook), az épületroncsoknak, a szikláknak és a lövések okozta krátereknek.

cnc1_beta_picture_bridge.jpg

Az alábbi beta screenshon a fő különbség talán a Hummvee járművek grafikája, de egyébként a vízpart, a sziklák, a gázló grafikája itt is különbözik a végleges játékétól. A Guard Tower sem volt teljesen sárga, az alja fehér/szürke.

Talán az is betudható érdekességnek, hogy a GDI-oknak alapból nem az Airstrip volt az az épület, amivel járműveket tudtak gyártani, persze Engineer segítségével el lehetett foglalni a Nod-októl.

cnc1_beta_picture_airstrip.jpg

Az alábbi két beta screenshoton talán a legszembetűnőbb a Nod logók a Construction Yardon, a Hand of Nod-on, illetve a célkereszt a Repair Bayon. Talán a cncnet.org-os változatban, amivel a mai napig lehet online játszani ezt a C&C játékot, innen vehették át, hogy a Hand of Nod-on van Nod logó, viszont az eredeti játékban ezen épületek egyikén sem szerepelt sem Nod logo, sem pedig célkereszt.

A Construction Yard, A Comminucations Center, Hand of Nod illetve a Tiberum Silo épületeken több a piros szín, mint a szürke a végleges játékban, illetve a Guard Tower teteje is piros, bár ezt már egy fentebbi screenshot kapcsán említettem.

A medium tankok grafikája sem ilyen volt, a végső játékban világosabb színűek, illetve alapból a Nod-ok nem tudnak ilyen tankot gyártani, csak ha Engineerrel elfoglalunk GDI Weapons Factoryt.

A felső képen a patak, illetve a patak partjának a grafikája nem ilyen a végleges játékban, valamint az alsó screenshoton az épületroncsoknak is más a grafikája.

Ami még érdekesség, az SSM Launcher, amit ha jól emlékszem, csak multiplayerben lehetett gyártani.

cnc1_beta_picture_nod_logo.jpg

cnc1_beta_picture_repair.png

Az első játék 95-ben jelent meg MS-DOS operációs rendszerre, de 97-ben kiadtak egy grafikailag felújított verziót Windows 95-re. Az alábbi beta screenshotban az az érdekesség, hogy a Windows 95-ös verzióban a Sidebar résznél (ahol építeni lehetett pl. épületeket, járműveket) nem ilyenek voltak a cameo ikonok, hanem fényképszerűek. Az ezen a képen látható Sidebar képek konkrétan a DOS-os verzióban lévőeknek a feljavított grafikájú verziói.

cnc1_gold_beta_picture.jpg

Aki esetleg kíváncsi még több béta képre a legelső C&C játékból, ezeken a linkeken érheti el őket:

További érdekes képek, főleg például renderelt képek pedig ezen az oldalon érhetőek el:

Ezek között a képek között NEM található az alábbi renderelt kép, ami egy Harvestert ábrázol a játék fejlesztésének korai szakaszáról. Erről játékbeli képet soha nem láttam.

A kép forrása: nyerguds.arsaneus-design.com/cncimg/beta_harv.jpg

Egyébként a Flame Tank modelljéhez felhasználták ezt a Harvester modellt, a Flame Tank modellje itt látható: http://nyerguds.arsaneus-design.com/cncimg/img_archive/veh6.html

cnc1_beta_picture_render_harvester.jpg

Szintén a játék korai verziójában kísérleteztek azzal, hogy a járművek valósághűbben kanyarodjanak, ne csak elforduljanak, hanem kicsit hátra kell tolatniuk ahhoz, hogy kanyarodni tudjanak. Ezt egyébként nem vették ki teljesen a játékból, valahogy be is lehet kapcsolni, ennek nem néztem utána, mindenesetre az alábbi videón láthatjuk, hogy ez a valósághűbb kanyarodás hogy nézett ki:

Az alábbi oldalon találtam néhány sidebar cameo icon-t, amik közül sok máshogy néz ki, mint a végleges játékban. Itt az oldalon egyenként szerepelnek, az egyszerűség kedvéért összeszerkesztettem őket egyetlen képbe.

cnc1_sidebar_icons.jpg

Eredetileg a civil épületek között szerepelt volna a Westwood Studios épülete is, de a végleges játékban végül nem volt benne ez az épület egy pályán sem.

cnc1_westwood_studios_building.png

Egy másik kép a civil épületekről és erről az épületről:

Szinte minden C&C rajongó tudja, hogy az Electronic Arts megvette a C&C játékokat fejlesztő céget, a Westwood Studiost (a Tiberian Sun fejlesztése közben), és sok olyan döntést hozott, ami a C&C rajongóknak nem tetszett (erről majd írok a bejegyzés későbbi részében).
Valaki készített erről egy vicces képet, ahol a Sidebarnál láthatjuk, hogy az EA-t képviseljük, és éppen Engineerekkel elfoglaljuk a Westwood épületét.

cnc1_ea_captures_westwood.jpg

A játék egyik régi reklámján diktátorokat láthatunk "korábban elért legmagasabb pontszámok" felirattal.

cnc1_previous_high_scores.jpg

Nintendo 64 verzió 3D grafikával

Habár a játék első verziója 95-ben jelent meg, 2000-ben kiadtak egy Nintendo 64-es változatot, aminek 3D-s volt a grafikája. Arról jókat lehet vitatkozni, hogy ez a grafika jobb-e, mint az eredeti, és ha valaki azt mondja, hogy jobb, nyilván lehet azzal jönni,hogy persze, mert később adták ki. De nem is ez a lényeg, hanem hogy ez is érdekesség lehet annak a számára, aki erről nem hallott.

cnc1_nintendo_64.png

Külön érdekesség, hogy a pályák nagyon kevés helyen különböztek az eredeti játékban lévőktől. Például talán a GDI utolsó pályán több gázló volt egy folyón. Az is különbség volt, hogy egy hídon egyszerre két egység fért el (az egyik pályának a speedrunját ennek köszönhetem a végigjátszásomban :) ).
Egyéb különbség nem volt a játékmenetben, ugyanaz a játék volt, ugyanúgy viselkedtek az egységek és az ellenfél.

Biztos sokakban felmerül, hogy egy stratégiai játékot hogy a fenébe lehet kontrollerrel játszani. Ezen én is sokat gondolkoztam amíg nem próbáltam ki, de meglepően egész jól, és hamar bele lehet jönni.

Ha esetleg PC-n emulátorral szeretnéd játszani, az irányítást nem túl magától értetődő beállítani, illetve ha nem Glide64-el játszod, akkor a játék nagyon lassú. Ha Glide64-el játszod, még akkor is lassú, de valamivel gyorsabb. Készítettem egy videót ezeknek a beállításáról, ha valakit esetleg érdekel:

Az is érdekesség, hogy a játékban benne voltak a Covert Operations kiegészítő pályái (talán kettőt kivéve), de csak úgy lehetett velük játszani, ha hexadecimális szerkesztővel átmókoltad egy fájlnak a tartalmát. Ezt nem tudom, hogy egy Nintendó kazettán meg lehetett-e valahogy oldani, de ha PC-n emulátorral játszottad a játékot akkor igen. Itt az N64extramissions.txt fájlban le van írva, hogy pontosan hogyan:

Ha esetleg valakit jobban érdekel a Nintendo 64-es C&C mókolása:

Készítettem egy végigjátszást a Nintendo 64-es verzióból, de ezekre majd kitérek a bejegyzés azon részénél, ahol a játékmechanikáról, stratégiákról beszélek és ott be is linkelem őket.

Még egy plusz érdekesség, kicsit talán offtopik, hogy a Dune 2000-nek volt ugyanilyen 3D-s verziója, de nem Nintendo 64-re, hanem Playstation 1-re.

Ritkaságok

Air Strike a Nod végigjátszásban

cnc1_air_strike.jpg

Day9, a híres StarCraft kommentátor egyik Covert Operations végigjátszásából értesültem arról, ha az egyik pályán (Eviction Notice) Nod-ként elfoglalod az ellenfél egyik Communications Centerét, akkor lesz Air Strikeod. Ezt leszámítva szerintem a játék teljes Nod végigjátszásában nincs Air Strike, mivel alapvetően GDI-ként is akkor lesz Air Strike-od, ha elpusztítod a gépi ellenfél összes SAM Site-ját (ha pedig Noddal játszol, akkor a GDI gépi ellenfélnek nincs SAM Site-ja).

https://youtu.be/Irdp6jFb5kU?t=3191

Attack Helicopter a GDI végigjátszásban

cnc1_attack_helicopter.png

Ilyen csak a Covert Operations pályáin fordulhat elő, mivel a alapjátékban a végigjátszásban a Nod ellenfélnek soha nincs Helipadja, amit el lehetne foglalni GDI-ként.
Például a Blindsided nevű pályán lehet GDI-ként Attack Helicopterünk:

https://youtu.be/kjV3Vtef3mY?t=1001

Mobile Headquarters multiplayerben

Capture the flag játékmód esetén ha kikapcsoljuk, hogy bázisunk legyen (base disabled), akkor az nyer, aki az ellenfél ilyen egységét elpusztítja.

cnc1_mobile_hq.jpg

Ennek az egységnek a grafikája teljesen megegyezik a Red Alert 1 játékban lévő Radar Jammer egységgel, amit ha közel viszünk az ellenfél bázisához, nem fog műküdni a radarja.

Visceroid multiplayerben

cnc1_visceroid.jpg

Visceroidot először a Tiberian Sunban láttam, mert ott a végigjátszás során is könnyen lehetett vele találkozni (pl. ha gyalogosokat ráviszel a tiberiumra, akkor miután meghaltak, átalakultak visceroiddá). A Tiberian Dawnban viszont multiplayerben teljesen random megjelennek néha.

Lezuhant UFO?

A pályákon elhelyezett tereptárgyak között volt egy, ami talán egy lezuhant UFO-ra emlékeztetett (mivel a Tiberian Sunban volt lezuhant UFO a végigjátszásban, így ez a tipp talán nem is annyira elrugaszkodott). Na de vajon mi lehetett ez valójában?

cnc1_canopy.jpg

A remastered verzióból egyértelműen kiderül, hogy ez egy lezuhant Orca helikopter roncsa.

Erről bővebben lásd ezt a linket:

cnc1_canopy_remastered.jpg

Dínók elleni játék a végigjátszásban

Bár a cncnet.org-os verzióban és a Remasteredben szerintem ezek a pályák alapból valászhatóak voltak, az eredeti játékban akkor tudtál dínók ellen játszani, ha parancssori paraméterként a játék indítófájlja után írtad, hogy funpark.
Tehát dosban kb így indítottad a játékot: cnc.exe funpark vagy Windowsban a parancsikonra jobb egérgomb, tulajdonságok, és a cnc.exe mögé írtad, hogy funpark.

cnc1_funpark.png

További érdekesség ezzel kapcsolatban, hogy az eredeti Windows 95-ös C&C esetén az alap végigjátszásban funpark módban minden pályán maximum volt a techlevel, vagyis akár az első pályákon is tudtál mindent építeni.

Térképek

A játék single player (campaign) térképei megtalálhatóak ezeken a linken:

Bár egyszer valaki azt írta, hogy csalás ilyen térképeket megnézni, de ezzel több okból sem értettem egyet. Egyrészt azért, mert én ezeket ahhoz használtam, hogy gördülékenyebb végigjátszásokat készítsek és hát most miben más az, ha végigjátszom egyszer azért, hogy megismerjem a pályát, aztán végigjátszom másodszor, amikor már ismerem a pályát. Másrészt ha már úgyis többször kijátszottam a játékot, akkor ezek a térképek legfeljebb abban segítenek, hogy egy videóra rögzített végigjátszáshoz kitaláljak, megtippeljek egy pontosabb stratégiát. Na de erről bővebben majd a stratégiák résznél.

cnc1_covert_ops_hostile_takeover.png

Nem volt benne skirmish

A legelső Command & Conquer játék után a legelső Red Alert 1 volt a következő C&C játék, amiben már volt úgynevezett skirmish, ami tulajdonképpen egy offline multiplayer volt gépi játékos(ok) ellen. Akkoriban sokaknak nem volt internete, de ezt leszámítva is sokan szerették ezt a játékmódot.

A skirmishben a gépi ellenfél is ugyanúgy kezdett, mint te, tehát neki is ki kellett építenie a bázisát, nem volt előre felépített bázisa, mint a végigjátszás során lévő pályákon.

A legelső C&C játékból a skirmish azért hiányzott, mert a játékban a gépi ellenfeleknek nem készítették el a bázisépítős algoritmusát.

Noha a C&C Remasteredben (ami 2020-ban jelent meg) végül lett skirmish, de ez nem is csoda, hiszen ott azért eléggé belenyúltak a játékba. Bár még kezdő játékosok is panaszkodtak arra, hogy a remasteredben skirmishben nagyon buták az ellenfelek.

Nyerguds írt egy cikket arról, hogy az eredeti C&C-ben skirmisht még modokkal sem lehetne megoldani, csak akkor, ha a játék egy részét újraírnák. Ez vagy úgy lenne lehetséges, ha az EA nyílt forráskódúvá tenné a legelső C&C játékot, vagy pedig úgy, ha valaki nulláról újraírná a játékot (mint példál az OpenRA esetén, amiről majd később írok).

Nyerguds cikke a C&C1 skirmishről itt olvasható:

Stratégia, játékmechanika a végigjátszásban

A legtöbben úgy viszik végig ezt a játékot, hogy kiépítenek egy bázist, aztán építenek sok tankot, amivel megtámadják az ellenfelet. Ezt nevezik tank rushnak.

A játék egyébként végigvihető a tank rushtól eltérő taktikákkal, amiket mondjuk ma egy stratégiai játékokban profinak nevezhető játékos cheap tactic-oknak (magyarra fordítva talán ócska taktikáknak) nevezhetne.

  • sok pályán ha odaköltözöl az ellenfél mellé, akkor sokkal hamarabb le tudod győzni, illetve ott talán a nyersanyaggal is sokkal jobban jársz
  • olyan pálya is előfordul, hogyha nem a kezdőhelyeden építesz bázist (hanem mondjuk az ellenfél bázisa mellett), akkor a gépi agoritmus teljesen megzavarodik, az eredeti kezdőhelyedre viszi a támadó egységeit, és csak ritkán reagál arra, ahol te valójában letelepítetted a bázisod
  • sok pályán ha az ellenfél bázisára valahogy hátulról becsempészel engineereket, akkor el tudod foglalni a főbb épületeit, ami nagyon rövid győzelmet eredményez
  • sok pályán a gépi ellenfélnek csak 1-2 Power Plantját kell elfoglalnod, elpusztítanod ahhoz, hogy low powerje legyen, amitől például az erősebb védelmi épületei nem fognak működni, és a gyártása is lelassul, ami óriási előnyt jelenthet
  • ha elpusztítod a gépi ellenfélnek egy épületét, akkor ha elkezdi visszaépíteni, csak az eredeti helyére tudja lerakni, máshova nem fogja, tehát ha odaviszel egységeket, vagy odaépítesz valamit, akkor soha nem fogja tudni lerakni azt az épületet, és akkor be is ragad az algoritmus, nem épít egyéb épületeket sem

Azt, hogy falat építettél az ellenség bázisáig, és a fal végére épületeket építettél, szándékosan hagytam ki. Erre már gyerekkoromban is rájöttem de később túl szuttyogós taktikának tartottam, mert akkor már egyszerűbb ha a játék elején a gép bázisa mellé költözöl. Egyébként ezt a falas taktikát a Red Alert 1-ben már kijavították, ott már nem lehetett ezt megcsinálni.

Megpróbáltam készíteni egy olyan végigjátszást, ami nagyon ritkán áll (csak) abból, hogy sok tankot építek, hanem mindig próbáltam valami csavart belevinni. Viszont ezek már rég készültek, néha előfordul, hogy visszanézve egyszerűen fáj, ha belegondolok, hogy mennyivel szebben is végig lehetett volna vinni egy pályát. Csak nagy idő lenne újra megcsinálni.

A másik dolog, amit a végigjátszásomban kicsit megbántam, hogy a Nintendo 64-es verziót vittem végig. Noha a játék néhány apró különbséget leszámítva ugyanaz (tehát ugyanezt a végigjátszást meg lehetne csinálni a Windowsos verzióban is), sajnos az emulátor miatt nagyon lassú a játék és ez élvezhetetlenné teszi a végigjátszásról készült videó megnézését. Sőt, igazából csak akkor jöttem rá, hogy az emulátorban a Glide64-el valamivel gyorsabb a játék, amikor már a Covert Operations kiegészítő pályáit játszottam végig, az eredeti játékot valamilyen software renderrel játszottam végig, ami időnként nagyon lelassította a játékot.

A teljes végigjátszásaim itt érhetőek el:

Beillesztek ide egy videót ami pont nem a Nintendo 64-es verzióban lett végigjátszva, mivel talán 2 pálya hiányzik a Covert Operations pályái közül N64-en. Talán van olyan is a végigjátszásban, ami ennél érdekesebb.

A játék végén lévő rejtélyes videók

Amikor végigvittük az alapjátékot, akkor a játék folytatására utaló videókat láthattunk. Például ebben a videógyűjteményben szerepel a Tiberian Sunból az EMP Cannon, bár itt a videóban meg is sebzi a tankokat, a végső játékban csak megállította őket egy időre.

Szintén a Tiberian Sunra utalt a videónak azon része, ahol egy bázist mutattak, aminek low powerje lesz, és ami lézeres kerítéssel van körülvéve. Ilyen lézeres kerítés a Tiberian Sun-ban van a Nod-oknak.

Akkoriban a Mechwarrior és a Mechwarrior 2 nagyon menő játéknak számított. A C&C1 végigjátszás végén láthattunk egy videót, ami kétség kívül mech-ekre hajaz. A Tiberian Sun elkészítése előtt voltak olyan ígéretek, hogy a GDI-nak lesznek mech egységei, viszont azok végül eltértek az ebben a videóban láthatótól. Talán kinézetileg a Wolverine egységre hasonlít ez az úgynevezett Power Suit, bár fegyverzetileg teljesen eltér tőle.

Erről több kép itt látható, ha egy kicsit legörgetsz:

Hibás Európa térkép

Jó eséllyel nem szándékos, de a legelső C&C játék Európa térképén két hibát is találtam.

Az egyik hiba, hogy Románia és Moldávia jelenleg két külön ország, ezen a térképen viszont nem. Noha Romániában vannak arra való törekvések, hogy Románia egyesüljön Moldáviával, de ha jól tudom ezt Moldáviában nem szeretnék annyira, mint Romániában, illetve Moldávia a Szovjetunió része volt, és talán emiatt is lehet, hogy konfliktusokhoz vezetne, ha egyesülne egy Európai Uniós országgal.
Ha jól tévedek, akkor ezt a Remasteredben kijavították.

A másik hiba, hogy Ukrajnáról lefelejtették a Krím-félszigetet. Noha 2014-ben Putyin megszállta és Oroszország területének tekintette a Krím-félszigetet, az első C&C játék 1995-ben jelent meg, és kizárt, hogy a játékban ez egy jóslat akart lenni, ezért inkább tekinthető hibának, vagy a térkép elnagyoltságának.

Abba itt most nem megyek bele, hogy elvileg a Red Alert és a Command & Conquer univerzumok kapcsolódnak egymáshoz, márpedig a Red Alert sztorijának alapja az, hogy mi lett volna, ha a második világháború másképp alakul, vagyis egy alternatív történelem... akkor ennek következtében hogy kéne kinéznie Európa térképének. Két okból sem megyek bele ebbe. Egyrészt az első C&C készítésekor tudomásom szerint még nem gondolták át a C&C és Red Alert univerzumok közötti kapcsolatokat, másrészt nyilván egyszerűbb (és talán konfliktuskerülőbb is) egy, a játék megjelenésekor érvényes térképet belerakni a játékba.

cnc1_tiberian_dawn_europe_map.jpg

Killerate Tiberium Ecstasy vicces videói

Killerate készített néhány vicces videót a játékkal kapcsolatban. Köztudott, hogy a StarCraft végül lenyomta a C&C játékokat, az egyik részben habár nem a StarCraftról, hanem a WarCraft 2-ről készített egy videót, ahogy C&C-s egységek WarCraft 2-s egységekkel találkoznak. Nyilván ez is csak annak vicces, aki akkoriban játszott ezekkel a játékokkal.

További Tiberium Ecstasy részek:

Red Alert 1

red_alert_1_cover.png

Képek a béta verzióból

Ezt az egy képet láttam csak a játék korai verzióiról készült képek közül, ahol az Alliedek logója a NATO logójára hasonlít.

További érdekesség, hogy a végső játékban a hajók (a képen Gun Boat és Destroyer) nem így néznek ki, a GDI Hummvee helyett Ranger lett a Red Alertben, illetve a Sidebaron nem a Red Alert 1, hanem a C&C1-ben lévő épületek és egységek ikonjai láthatóak.

Annyira talán nem szembetűnő különbség, hogy az Alliedek színe végül kék lett, nem sárga, mint a GDI-ok esetén. Egyébként a Red Alert 1-ben a sárga szín valamivel talán sötétebb is, mint a C&C1-ben.

red_alert_1_beta_picture_allied_logo.jpg

Az alábbi képen csak egy érdekesség van, a vízi szállító jármű ikonja a sidebaron, ami végül nem ilyen lett a végleges játékban.

red_alert_1_beta_picture_transport_sidebar_icon.jpg

Az alábbi béta screenshoton talán a legszembetűnőbb különbség az, hogy a SAM Site-ok úgy néznek ki, mint a C&C1-ben, a Red Alert 1-ben végül más lett a kinézetük.

De appróbb különbségek is vannak ezen a képen, mint például hogy a két Tanya-nak vörös a haja (talán azért, mert a C&C1-ben a Tanya-nak megfelelő egységnek, a Commando-nak piros volt a sapkája, és könnyebb volt átrajzolni az alapján a pixelgrafikát).
További különbségek, hogy az szovjeteknek vannak Rangerei, AA gunja és Gap Generatora, ami a végső játékban sosem volt a szovjet ellenfélnek, illetve az Alliedeknek az a tankja, amit a Tesla Coil épp támad, egy Heavy Tanknak néz ki, aminek két csöve van, amit az Alliedek alapból nem tudtak gyártani.

Apró különbség még talán, hogy az Allied rakétavetős gyalogosok sárgák, nem kékek.

red_alert_1_beta_picture_sam_site.jpg

Az alábbi két béta screenshot már az Aftermath kiegészítőből van. A felsőn a Tesla Tankok a Radar Jammerre hasonlítanak, a végleges játékban végül valamivel nagyobbak lettek a Tesla Tankok.

red_alert_1_beta_picture_tesla_tank.png

Az alábbi béta screenshot pedig a Playstation 1-re készült verzióban látható új járműveket mutatja, amik viszont nagyobbak, mint a végleges játékban, illetve a MAD Tank végül kicsit máshogy nézett ki, mint itt (pl. nincs rajta antenna).

red_alert_1_beta_picture_tesla_tank_playstation.png

Több béta screenshotot a Red Alert 1-ről itt találunk:

Kevésbé ismert videók

Talán az egyik legismertebb C&C rajongó, Nyerguds youtube csatornáján láthatunk néhány olyan videót, ami nem szerepelt a Red Alert 1-ben. A bejegyzés terjedelme miatt itt most csak egyet embeddelek ide, a többi itt érhető el:

https://www.youtube.com/@Nyerguds/videos

A játékról készült két reklám, amelyek szerintem nem igazán adják vissza a játék hangulatát, ezek itt láthatóak:

Renderelt képek

Annak idején a játékban lévő renderelt videók, és például PC Guru mellékletekről (vagy később internetről) beszerezhető renderelt képek nagyon szépnek számítottak. Innen tölthetünk le a Red Alert 1-hez még több renderelt képet:

red_alert_1_render_chronosphere.jpg

Helicarrier titkos egység

Az Aftermath kiegészítőben technikailag benne van a játékban az alábbi videóban látható Helicarrier nevű egység, ami vízen tudja szállítani a belepakolt helikoptereket és ha jól tippelek, akkor ha kifogyott a helikopterek tölténye, akkor azokat visszatölti (különben kb. semmi értelme nem lenne az egységnek). Az éles játékba végül nem került bele. Az alábbi linken leírják, hogyan kell a játékban mégis építhetővé tenni.

Phase Transport

A Phase Transport az Aftermath kiegészítő végigjátszásában szereplő egység. Egy Allied APC-re hasonlít, de csak egy embert tud szállítani, láthatatlanná tud válni, és a lövése hasonló, mint a Chrono Tanknak (viszonylag erős rakéták).

Érdekesség, hogy a Red Alert 1-ről készült egy ingyenes játék a Renegade TPS/FPS játék motorjával, A Path Beyond címmel (ami egy pálya neve volt a Red Alert 1 skirmishben), és ebben a játékban a Phase Transportot lehet gyártani egy átlagos játékmenet során Phase Tank néven.

a_path_beyond_phase_tank.png

kép forrása: moddb.com

A Path Beyondot és például hasonló Tiberian Sun játékot itt lehet letölteni:

Chrono Vortex

A Chrono Vortex-el akkor találkoztam először, amikor Chronosphere segítségével elteleportáltam egy MCV-t és leraktam. De utánakérdeztem, elvileg random megjelenhet a pályán, már csak a Chronosphere alapvető használatától. Sebzése a Tesla Coilhoz hasonlít csak kék áram helyett sárgát lő (a Remasteredben ha jól láttam a videókból, akkor nem szór sárga villámokat). Elvileg valamelyik ini fájlban ki lehet kapcsolni, és talán online multiplayerben ki is van kapcsolva, mivel egy olyan random tényező, ami hátrányt okozhat valamelyik játékosnak.

Óriás hangyák elleni játék

red_alert_1_counterstrike_ants.jpg

Ha a játék Counterstrike kiegészítőjének eredeti MS-DOS vagy Windows 95-os verziójában a főmenüben a SHIFT gombot lenyomva tartva a jobb felső hangszóró ikonra kattintunk, óriás hangyák elleni küldetéseket tolhatunk végig. A cncnet.org-os és a Remastered verzióban talán ezek a küldetések a menüben is kiválaszhatóak.

red_alert_1_counterstrike_ant_missions.png

Red Alert Retaliation Playstation 1-re

A Red Alert Retaliation egy kifejezetten Playstation 1-re készült kiegészítő volt a Red Alert 1-hez, amiben voltak olyan cinematicok, amiben találkozhattunk General Carville-el, aki a Red Alert 2-ből lehet ismerős. A játék egyébként a Counterstrike és az Aftermath küldetéseit tartalmazta, illetve talán még néhány, a PC-s verzióból kimaradt pályát.

Arról már írtam fentebb, hogy senki ne féljen kontrollerrel kipróbálni a játékot, könnyen irányítható és hamar hozzá lehet szokni.

red_alert_1_retaliation.jpg

Térképek

A Red Alert 1 és kiegészítői végigjátszásának térképei ezen az oldalon találhatóak:

Az oldal nagyon régi, nem tudom meddig fog még létezni, a dizájnja már nem töltődik be rendesen.

Stratégia, játékmechanika a végigjátszásban

Hasonló dolgok igazak a Red Alert 1 esetén is, mint amit a C&C1 esetén leírtam. A gépi ellenfelet nagyon könnyű kicselezni, ha nem a szokásos tank rush taktikát alkalmazzuk. Lásd például ezt a videót:

A játékról szintén elkezdtem készíteni egy végigjátszást, aminek az a lényege, hogy ne unalmas tank rushokat tartalmazzon, hanem valamivel talán érdekesebb taktikákat. Egyelőre nem jutottam a végére, mivel mással foglakoztam (pl. tananyagok írásával: itkezdoknek.blog.hu). Az Allied végigjátszás az utolsó pályát leszámítva "kész" az alapjátékben. Ez itt található:

rules.ini

A játékhoz beszerezhető volt egy fájl (rules.ini), amit ha a játék könyvtárába bemásoltál, szinte bármit át tudtál írni a játékban, pl. hogy az átlagos tankoknak olyan lövése legyen, mint mondjuk egy Tesla Coilnak, vagy hogy hanyadik pályán lehessen egy egységet építeni.

Ez nevezhető csalásnak is akár, de szerintem nem ez volt a fő célja, hanem inkább a kísérletezgetés a játékkal. Én még akkor találkoztam vele, amikor 486-os gépen játszottam a Red Alert 1-et, és nem volt Windows 95 a gépen csak MS-DOS.

Abban biztos vagyok, hogy az OpenRA-hoz nem jó az eredeti Red Alert 1-hez készült rules.ini, azt nem tudom, hogy a Remasteredhez készült-e hasonló.

1984, Orwell idézet

Az játék eredeti MS-DOS és Windows 95 verziójának telepítőjében találkozhattunk ezzel az idézettel, amit az MS-DOS verzióban Kane fel is olvas.

Az idézet George Orwell híres könyvéből, az 1984 c. könyvből származik, annak valamelyest módosított változata. Az eredeti idézet így hangzik:

"Who controls the past controls the future: who controls the present controls the past."

Magyar fordításban:

"Aki uralja a múltat, uralja a jövőt; Aki uralja a jelent, uralja a múltat is."

kane_ra_quote_1984_orwell.png

Például ennek a videónak a végefelé hallhatjuk, ahogy Kane felolvassa:

Sztálin idézet

A játék cinematicjaiban Sztálintól is hallgatunk egy idézetet, amely a játékban így hangzik:

"When you kill one, it is a tragedy, when you kill ten million, it is a statistic."

Az eredeti idézet talán kicsit máshogy hangzott, valahogy így:

"A Single Death Is a Tragedy; A Million Deaths Is a Statistic."

"The death of one man is a tragedy, the death of a million is a statistic"

Magyar fordításban:

"Egy ember halála tragédia, milliók halála statisztika."

Viszont ha utánakeresünk, sok megbízható történelmi forrás szerint Sztálin soha nem mondott ilyet:

https://mult-kor.hu/20140204_tiz_tortenelmi_idezet_amit_rosszul_tudunk?pIdx=7

Hibás térképek

A játékban a térkép, amit a végigjátszás előrehaladtával láthatunk a második világháború utáni Európát ábrázolja, pedig a játék pont arról szól, hogy mi lett volna, ha a második világháború nem történik meg úgy, ahogy az a történelmünk szerint ismert (vagyis ha Hitler meghal, és Sztálin kívánkozik Európa felé terjeszkedni).
Jó eséllyel két okból kerülhetett bele ez a térkép a játékba: egyrészt mert így egyszerűbb, másrészt mert kevesebb belőle a konfliktus.

red_alert_1_map.png

A játékban egy másik térképet is láthatunk, talán akkor, ha az egyik küldetést elveszítjük az Alliedek végigjátszásában. Ezen a térképen olyan dolgok is láthatók, amik többnyire Hitlerhez köthetők (pl. Ausztria és Csehország Németországhoz csatolása, illetve például Észak-Erdély Magyarországhoz csatolása), a játék pedig arról szól, hogy mi lett volna, ha Hitler meghal mielőtt elkezdené Németországot gyarapítani (egészen pontosan 1924-ben). Persze nem kizárható teljesen az az érv, hogy ami a térképen látható, az Hitler nélkül is mertörténhetett volna, de jó eséllyel ez a térkép úgy került bele a játékba, hogy véletlenszerűen kiválasztottak egy régi térképet.

red_alert_1_cutscene_map.png

Sole Survivor

cnc_sole_survivor_cover.jpg

1997-ben kiadtak egy Sole Survivor nevű C&C játékot, ami talán a mai MOBA játékokra (League of Legends, Dota 2, Heroes of the Storm) hasonlít egy kicsit.
A játékban egy egységet irányíthatunk és a pályán random megjelenő dobozokból (crate) szedhetünk fel mindenféle powerupot (pl. erősebb lövés, erősebb páncél, láthatatlanság).

A játék egyetlen C&C gyűjteményben sem volt megtalálható (First Decade, Ultimate Collection), sőt, a cncnet.org, az OpenRA és a Remastered sem tartalmazza.

cnc_sole_survivor_1.jpg

cnc_sole_survivor_2.png

OpenRA

Aki érdekelt a régi C&C játékokban, szinte biztosan találkozik az OpenRA nevű tüneménnyel. Abba semmiképp nem megyek bele, hogy ez a játék jobb-e, mint az eredeti, általában aki az újabb C&C játékokkal (pl. Tiberium Wars vagy Red Alert 3) játszott először, annak ez jobban szokott tetszeni, mint az eredeti C&C1 és Red Alert 1. Abban biztos jobb, hogy natívan fut Linuxon és Macintoshon.

Aki viszont nem ismeri, annyit azért megemlítenék róla, hogy a grafikát leszámítva egy teljesen más játék, mint az eredeti C&C1 és a Red Alert 1 (a Dune 2000-es része esetén ez talán annyira nem igaz). Teljesen más az épületek, egységek építési sorrendje (úgynevezett tech tree), az egységek lövése, viselkedése is teljesen más, például egy repülő egységgel fel lehet deríteni az egész pályát, míg az eredeti C&C1-ben és a Red Alert 1-ben a repülő egységeket nem lehetett beküldeni a még fel nem fedezett területre.

Én semmiképp nem vagyok róla rossz véleménnyel, szerettem ezzel is játszogatni, bár a cncnet.org-on online mindig sokkal több játékossal találkoztam.

Egy átlagos skirmish videót például készítettem is róla:

Annyit még érdemes tudni róla, hogy állandóan változtatnak benne dolgokat, tehát ha az 1-2 évvel ezelőtti verzióval játszol, lehet hogy ott több dolog szintén teljesen más.

A letöltési link:

C&C Remastered

A C&C Remasteredet azért említeném meg ebben a bejegyzésben, mert elvileg hasonlóan, mint a cncnet.org-os verzióba, ebbe is beleraktak mindenféle bónusz pályát a végigjátszásokba (pl. Nintendo 64-es, vagy Playstation-os verzió pályái). Illetve a videógalériában sok, az eredeti játékból kimaradt videó megtekinthető. Illetve amit már fentebb is említettem, van skirmish játékmód a C&C1-ben.

A játék megvásárolható Steamen vagy Originen:

C&C Tiberian Sun

cnc2_tiberian_sun_gdi_logo.jpg cnc2_tiberian_sun_nod_logo.jpg

Képek a játék béta verziójából

A játék az első C&C játékhoz képest 4 évvel később, 1999-ben jelent meg, ami akkor a játék megjelenése szempontjából sok időnek tűnt. Emlékszem, hogy a C&C rajongó ismerőseimmel a PC Guru és hasonló újságokban csodáltuk ezeket a béta képeket.

Ezeken a béta képeken gyönyörűek a robbanások, a fények, a sidebar cameo ikonok, illetve nekem az egységek grafikája is jobban tetszik ezeken a képeken (például a Titan lépegető esetén).
A végleges játék nem lett ilyen szép, a robbanások grafikája összemérhetetlenül csúnyább (ezek elvileg csak átrajzolt béta képek), a sidebar ikonok nem ilyenek, az egységek grafikája más (szerintem rosszabb, mint ezeken a béta képeken), illetve néhány egység nem is szerepel a végleges játékban, amiket ezeken a béta képeken láthatunk. Például a Mammoth Tankkal csak a végigjátszás során találkozhatunk 1-2 alkalommal, és a Red Alert 1-ben szereplő V2 rakétás járműhöz hasonló jármű helyett Artillery van, ami egy teljesen más egység.
Még az egységek lövése is szebbnek tűnik ezeken a képeken.

cnc2_tiberian_sun_beta_picture_1.jpg

cnc2_tiberian_sun_beta_picture_2.png

cnc2_tiberian_sun_beta_picture_3.png

cnc2_tiberian_sun_beta_picture_5.jpg

cnc2_tiberian_sun_beta_picture_8.jpg

cnc2_tiberian_sun_beta_picture_7.jpg

A játékról készült első trailer videóba is a legakciódúsabb jelenetek kerültek bele, bár ez annyira nem meglepő.

További béta képek:

Ígéretek?

A még meg nem jelent játékról írt cikkeket sokszor olvasgattuk, ilyesmiket írtak benne, hogy váltakoznak majd a játékban a napszakok, lesznek benne természeti katasztrófák, lesz benne olyan őrtorony, ami jelzi, ha a bázisunkhoz közel érkeznek ellenséges egységek, lesznek benne mutánsok, illetve a tiberum által kialakított létformák.
A napszakok változása úgy valósult meg, hogy a végigjátszásban talán 1-2 pályán picit lejjebb vették a fényerőt, a természeti katasztrófák (meteoreső, ionvihar) ritkán voltak jellemzők a játékban, és például az ionviharnak sincs valami nagy hűha a grafikája (narancssárgább lett a kép és a villámok grafikája nagyon kidolgozatlan volt). Az őrtorony meg talán a végigjátszás néhány pályáján szerepelt, de építeni nem lehet belőle. Mutánsokból alig néhány pályán van 1-2 egység, illetve a végigjátszásban egy hős, akit Umagonnak hívnak, a tiberium létformákból az alapjátékban van egy darab, amit mi az ismerőseimmel tiberium malacnak neveztünk el, a játék kiegészítőjében pedig van mégegy tiberium létforma, a tiberium floater. Bár igaz, visceroid is volt a játékban, de az nem új dolog, hiszen a Tiberian Dawnban már szerepelt.

Félkész játék?

Arról sok C&C rajongó hallott már, hogy a Tiberian Sunt félkészen adták ki. A játék fejlesztése nagyon elhúzódott, végül az Electronic Arts döntött úgy, hogy a játékot ki kell adni, a kidolgozottságától függetlenül.

Érdekes, hogy akkoriban a magyar nyelvű gamer újságok igencsak kritizálták a játékot, viszont sok C&C rajongóval beszéltem már, és a legtöbbjüknek a játék szép emlékként maradt meg.

A cncnet.org-on egyébként elérhető egy Twisted Insurrection nevű, rajongók által készített játék a Tiberian Sun alapján. Néhány C&C rajongó ismerőssel arra jutottunk, hogy ilyesminek kellett volna lennie a Tiberian Sunnak kidolgozottság terén, azt leszámítva, hogy ez a játék az egységeket, épületeket, és az egységek viselkedését tekintve egy tök más játék, mint a Tiberian Sun.

cnc_twisted_insurrection_1.jpg

cnc_twisted_insurrection_2.jpg

Scrin űrhajó

A Tiberian Sunban a végigjátszás során találkozhatunk egy titokzatos űrhajóval, ami a C&C3: Tiberium Warsban lévő Scrin idegen lényekre utal.

cnc2_tiberian_sun_scrin_ship.jpg

Épületek a C&C1-ből

Már a játék kiadása előtt megígérték, hogy a Tiberian Sunban találkozhatunk a C&C1-ben lévő épületekkel. Ezt mondjuk be is tartották. A végigjátszásban talán többször is találkozhattunk ilyen épületekkel, illetve talán a multiplayer pályákon is.

cnc2_tiberian_cnc1_buildings.jpg

Red Alert 2 

A játékról készült alfa/beta képek

Habár a Red Alert 2 esetén is igaz, hogy a játék megjelenése előtt újságokban, interneten láthattunk olyan képeket, amik valahogy sokkal szebbek voltak, mint a végső játék (pl. szebbek a robbanások, szebb a Tesla Coil lövése), viszont a Red Alert 2 esetén egyértelműen látszott, hogy a fejlesztők tanultak a Tiberian Sun hibáiból, illetve nem adták ki félkészen a játékot.

red_alert_2_alpha_picture_3.png

red_alert_2_alpha_picture_1.png

red_alert_2_alpha_picture_2.png

A Tiberian Sunban voltak viszonylag kidolgozatlan, vagy akár használhatatlan egységek (pl. Limpet Drone, Jump Jet Infantry), amiknek a Red Alert 2-es megfelelője a játékban fontos szerepet tölt be (pl. Terror Drone, Rocketeer).

Hexetic készített egy videót fölösleges/használhatatlan egységek címmel, amiben megemlíti a Limpet Drone-t és a Jump Jet Infantry-t. Egyébként a videó teljes tartalmával nem értek egyet, pl. a Red Alert 1-es Medic-et nem tekintem fölösleges egységnek.

A Red Alert 2 egyébként online is sokkal változatosabb, mint a Tiberian Sun. Sokkal több taktikát lehet benne alkalmazni, mint a Tiberian Sunban, de ebbe itt már nem megyek bele.

Több alfa/beta screenshot itt található a Red Alert 2-ről:

A legszebb Tanya?

A Red Alert 1-ben a Tanya a C&C1-ben található Commando egységet helyettesíti, és a többi Red Alertben is hasonló szerepet tölt be. A legtöbb C&C játékban kétség kívül odafigyeltek arra, hogy a színészek között szép nők legyenek, de talán a legszebb a Red Alert 2-es Tanya (az alábbi képen középen).

red_alert_tanya_adams.png

  • Red Alert 1 Tanya: Lynne Litteer
  • Red Alert 2 Tanya: Kari Wuhrer
  • Red Alert 3 Tanya: Jenny McCarthy

Dínók a Red Alert 2-ben

A Red Alert 2 kiegészítőjének a végigjátszásában, a Yuri's Revenge-ben találkozhattunk dinoszauruszokkal, például amikor valamiért rosszul használtuk a Chronospheret. Nem tudom mennyire messzemenő következtetés, ha ezt a legelső C&C funpark küldetéseivel hozzuk összefüggésbe.

Holdon játszódó pálya

Szintén a Yuri's Revenge végigjátszásában volt egy pálya, amin a Holdon játszhattunk.

red_alert_2_to_the_moon.jpg

World Trade Center

A Red Alert 2, illetve különösen a Yuri's Revenge kiegészítője nem sokkal a 2001. szeptember 9-én a World Trade Center ellen elkövetett terrortámadások előtt jelent meg, és a játék dobozán, pószterein szerepelt a World Trade Center, sőt a szovjetek egyik küldetésében el is kellett foglalni. Habár a játékból nem vették ki ezt a küldetést, a játék dobozát és a pósztereket módosították.

red_alert_2_wtc.jpg

További információ:

Hibás térkép

Igen, tudom, ugyanezt már a Red Alert 1-nél már kifejtettem, de azért döntöttem úgy, hogy a Red Alert 2-es részből sem hagyom ki, mert hátha valaki a Red Alert 1-nél nem olvasta el. (A Red Alert 3-nál már nem térek ki erre, mivel tudomásom szerint ott a játékban nem is láthatunk Európa térképet).

Ha jól tévedek, a Red Alert 2 sztorija onnan folytatódik, hogy a Red Alert 1-ben az Alliedek győztek. Forrás:

Mivel a Red Alert 1 arról szólt, hogy mi történne, ha a második világháború nem úgy történne meg, ahogy mi a valóságban ismerjük, és ezen a térképen mégis az eszerinti országhatárok láthatók (sőt, kiegészítve Csehszlovákia és Jugoszlávia felbomlásával), ezért ez térkép a Red Alert univerzum szerint helytelen. Persze mint azt a Red Alert 1 esetén is leírtam, valószínűleg azért került bele a játékba (pontosabban az alapjáték telepítőjébe), mert egyszerűbb volt egy olyan térképet alkalmazni, ami a játék megjelenésekor érvényes volt, mintsem valamilyen régi térképet.
Lehetne még ennél is jobban kukacoskodni, hogy ha már sarló és kalapács, akkor a Szovjetunióhoz miért nem csatolták vissza a régen hozzá tartozó országokat, de ennyire már tényleg felesleges lenne belemenni ebbe a témába.

Egy kisebb érdekesség viszont ezen a térképen, hogy bár a Red Alert 2-ben szerepel, az Alliedek logója itt még a Red Alert 1-ből származik.

red_alert_2_map.png

Generals

Árvíz

Bár csak a játék végigjátszásában szerepelt, kétségkívül akkoriban nagy dolognak számított, hogy szét lehett lőni egy gátat, és az árvíz elárasztotta, ami az útjába került (pl. ellenséges egységeket, épületeket).

generals_dam_break.jpg

Sőt, ez még a játék egyik trailerébe is belekerült, mivel kétség kívül egyedi és látványos:

Red Alert 3 iPhone, iPad, iOS

A Red Alert 3-nak volt egy különleges, Apple mobiltelefonokra és tabletekre kiadott verziója. Sajnos soha nem játszottam vele, de volt egy ismerősöm, aki igen, szerinte sokban eltér a Red Alert 3-tól.

red_alert_3_ios.jpg

További screenshotok:

Bővebben a tiberiumról

Habár aki játszott a C&C játékokkal, kizárt, hogy ne lenne valami fogalma arról, hogy mi az a tibérium (a játékban a nyersanyagforrás, de egyúttal halálos, és idővel a Föld bolygó nagy részét megfertőzte), ebben a videóban sok érdekességet megtudhatunk róla:

A Red Alert és a Command & Conquer univerzumok kapcsolata

Habár a végigjátszások során a Red Alert és a Command & Conquer univerzumában vannak egymásra való utalások, azért nem biztos, hogy mindenki számára egyértelmű, hogy a RA és C&C univerzum pontosan hogyan kapcsolódik egymáshoz, másképp fogalmazva a storyline elég csavaros. Én ennek a kibogozására nem is vállalkoznék, de beillesztek ezzel kapcsolatos videókat.

Utolsó gondolatok

A bejegyzésből egyértelműen látszik, hogy az első C&C játékokban jártasabb vagyok, mint a későbbiekben. Ez persze nem azt jelenti, hogy a későbbiek közül nem volt olyan, ami tetszik. A C&C3 Tiberium Wars például nagyon jó játék lett (a hozzá készült C&C1 mod is nagyon tetszett, amit nem olyan magától értetődő telepíteni, ezért készítettem erről egy videót is), illetve a C&C2013-al, vagyis a Generals 2-vel is játszottam, az is nagyon tetszett, de a játékot végül nem adták ki.

Nem tudom, hogy a későbbi C&C játékokkal kapcsolatban írni fogok-e valaha ehhez hasonló bejegyzést, az biztos, hogy ez a bejegyzés már így is hosszú lett, lehet, hogy így sem fogják sokan végigolvasni, szóval ebbe még az új C&C játékokat belerakni ugyanannyira részletesen, mint ahogy a régieket, erőltetett lenne.

A rajongók által készített (pl. A Path BeyondRegenade X), vagy el nem készített (pl. Tiberian Sun Rising, Red Alert Origins) C&C játékokról is bőven lehetne mit írni.

A Pethroglyph által készített C&C-re hasonlító játékok is megérnének még egy misét (pl. Battle Battalions, Forged Battalion, 8-bit Amies, Grey Goo), illetve az Eugen Systems által készített Act of Aggression (Generals-ra hasonlító játék).

Volt egy idő (talán a kilencvenes évek második fele), amikor nagyon sok C&C klónt adtak ki (7th Legion, Arsenal, Dark Reign, Dominion Storm, Earth 2140, KKND, Total Annihilation, War Inc), ezekről még bejegyzést is terveztem írni, csak az a baj, hogy ezek közül kevéssel játszottam, és hát úgy lenne az igazi összehasonlítani őket a C&C-vel.

Talán még arról is lehetne írni, hogy a StarCraft miért lett sikeresebb, mint a C&C játékok. Szerintem azért mert a játékmechanika összetettebb, aprólékosabb volt, mind makró (épületek építésének sorrendje, nyersanyagszerzés), mind mikró (egységek irányítása) szempontjából.
A mikró például azért volt jobb a StarCraftban mert sok egységnek volt valamilyen képessége, amit a játékban használni kellett ahhoz, hogy jobb játékos legyél, a C&C játékokra ez nem volt jellemző. Arról, hogy a StarCraft mennyire volt bonyolult mikró szempontjából, lásd ezt a videót:

A C&C játékokban tudomásom szerint nem volt olyan mód, amiben a mikrózást lehetett gyakorolni, lásd például ezt a videót a StarCraft esetén:

Ha valakinek ez nem lenne meggyőző, görgessen bele ebbe a PDF-be:

Amit a StarCraftban én kifejezetten nem szerettem, főleg a második részben, hogy néha annyira megváltoztatták a játékot, hogy sokmindent újra kellett benne tanulni, úgy, hogy már megszoktad a régit (ez egyébként a Dota 2-vel is így volt). Persze itt már arról beszélünk, hogy ki mennyi időt és erőfeszítést tesz bele egy játékba, de ilyesmi azért a C&C játékok egyikére sem volt annyira jellemző mint a StarCraftra.

Azt azért hozzátenném, hogy játékmechanika szempontjából a Red Alert 2, a Generals, a C&C3 Tiberium Wars és a Red Alert 3 azért elég kifinomult, amit nem lehetett könnyű kitalálni, de ez szerintem még mindig jócskán elmaradnak a StarCrafttól.

Ennek ellenére a C&C játékok sztori és hangulat szempontjából nekem jobban tetszettek mind a StarCraft játékok. Ez persze teljesen szubjektív, a StarCraftnak is nagyon jó sztorija és hangulata van.

Végezetül belinkelek néhány cikket és videót, ami a C&C játékok sorsáról szól. Jó kérdés, hogy amit ezekben a cikkekben, videókban elmondanak, az azzal kapcsolatos helyzet megváltozik-e valaha. Szerintem nyilvánvaló, hogy az Electronic Arts marketingesei több pénzt látnak egy új Fifában vagy egy új Need for Speedben, illetve a stratégiai játékok az utóbbi években amúgy is eléggé háttérbe szorultak (ezért valamikor a MOBA játékokat okolták, de ennek okáról lehetne egy külön bejegyzést is írni).

Ja és... ha bármi érdekesség eszetekbe jut a C&C játékokkal kapcsolatban, írjátok meg kommentben!

A bejegyzés trackback címe:

https://randomgondolat.blog.hu/api/trackback/id/tr1418398975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása